2012. február 4., szombat

Jégvár


Nemrégiben arról panaszkodtam, hogy hol tavasz van, hol tél, sokszor meleg az idő.
Most aztán elérkezett az igazi tél, kemény fagyokkal.
A hét elején el is határoztam,hogy kihasználjuk a fagyos időt és jégvárat építünk a csoporttal.
A víz halmazállapot változásairól már előzőleg is szerezhettek tapasztalatokat, hiszen két héttel ezelőtt a csoportszobában végeztünk ezzel kapcsolatos kísérletet.
Akkor azt figyeltük meg, hogy mi történik a pohárba öntött vízzel különböző körülmények között.


Négy pohárba azonos mennyiségű vizet öntöttem. A poharakban a víz magasságát filctollal jelöltem meg, előtte pontosan összemértük, hogy minden pohárban ugyanannyi legyen ( matematikai tapasztalatszerzés).
Majd az egyik poharat a teremben a polcra helyeztük, a másodikat a radiátorra tettük, a harmadikat a két ablak közé, a negyediket kívülre az ablakpárkányra.
Naponta megnéztük, hogy mi történt a poharakban a vízzel. A második nap rögtön kiderült, hogy a radiátorra tett vízből jócskán fogyott. Az ablakpárkányra kitett víz tetején először egy kis jéghártya keletkezett, és a negyedik nap reggelére befagyott benne a víz.


Boldogan próbálgatták az ujjukkal, hogy milyen kemény és hideg. Hogy csúszik, forog a pohárban és vizes lesz az ujjuk.
Ez volt tehát az előzmény.
Most azonban igazi nagy jégtéglákat készítettünk. Elővettük a homokozóvödröket és vízzel megtöltöttük.


Másnap reggelre meg is fagyott a vödrökben a víz. Levittük az udvarra kiborítani és összerakni a várat. Kiderült azonban, hogy a délelőtt folyamán a nap felmelegítette a vödrökben lévő jeget és egy üreg keletkezett a közepén. Olyan lett, mint egy óriás pohár. Így a további munkálatokat más csak én végeztem, nem akartam, hogy a gyerekek öntögessék a jeges vizet.






Szép lassan összeállt a vár. Homokozó formákba ételfestékkel színezett vizet öntöttünk és ezzel készültünk díszíteni másnap a várat. Az elkészült várba betűztük a Cica csoport zászlaját ( ami természetesen egy cicát ábrázol).
A hét utolsó napján elkészült a kidíszített jégvár, csodaszépen ragyogott a délelőtti napsütésben.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése